Lastbilar inom motorsport

Lastbilar kanske inte är det första alla kommer att tänka på när det handlar om motorsport, men flera stora tävlingar körs med en eller flera lastbilsklasser. Flera lastbilstillverkare tillverkar lastbilar som är gjorda enbart för att tävlas med.

Det mest kända exemplet på en tävling där även lastbilar ingår är Dakarrallyt.

Dakarrallyt

Rallyt är en av de mest prestigefyllda och även tuffaste tävlingarna i hela världen. I Dakarrallyt körs, förutom lastbilar, även i flera olika klasser av bilar, motorcyklar och fyrhjulingar. Vissa av etapperna är upp emot 800-900 kilometer vilket medför att det är viktigare med uthålliga förare än starka. Tävlingen kördes första gången 1978 och gick då mellan Paris i Frankrike och Dakar i Senegal. På grund av att oroligheterna i Afrika har ökat har säkerheten varit ett problem och 2008 fick rallyt ställas in.

Sedan 2009 körs Dakarrallyt i Sydamerika, vilket har fungerat betydligt bättre. Sitt namn har tävlingen däremot fått behålla. En tillverkar som ställt upp med lastbilar flera gånger är DAF och de har haft en del framgångar. Bland annat tog de hem ett par titlar på 1980-talet.

Lastbilsklasserna i Dakar

Det finns tre lastbilsklasser i Dakarrallyt och villkoret för att räknas som lastbil är att fordonet måste väga minst 3 500 kilogram. I klassen T4.1 tävlar de lastbilar som nästan helt är i originalutförande, till skillnad från de modifierade som kör i klass T4.2. Klass T4.3 hette tidigare T5 och där tävlar servicelastbilarna som åker med övriga tävlanden för att kunna bistå dem.